Gekend talent


“De nadelen van een cultuur waarin iedereen alles moet kunnen, is dat er geen aandacht is voor wat een kind uniek maakt.” Dineke Bakker – druk bezig met talentontwikkeling binnen Stichting ROOBOL

Nederland kent bij uitstek een cultuur die mensen in vakjes indeelt. Hier is in sommige gevallen best iets voor te zeggen, omdat het bepaalde aspecten van het leven heel overzichtelijk maakt. Het risico van deze benadering is dat mensen met unieke talenten op sommige vlakken buiten de boot vallen. Dineke Bakker pleit ervoor om het op een andere manier te bekijken en is hiermee de motor achter een mooie ontwikkeling binnen de scholen van ROOBOL. Alleen, waar begin je eigenlijk?

Marc Lammers:
Waarom focussen op waar kinderen goed in zijn in plaats van wat ze niet kunnen? Marc Lammers legt uit hoe het afrekenen met de ‘zesjescultuur’ het Nederlands dameshockeyteam een gouden medaille opleverde op de Olympische Spelen van 2008.
Youtube filmpje

Om kinderen bewust te maken van hun talenten is het zaak om te beginnen bij de personen die 8 jaar lang een bijdrage mogen leveren aan de ontwikkeling – de leerkracht. Door talentgesprekken krijgen collega’s meer inzicht in waar hun kwaliteiten liggen.

Vanuit haar Master-studie Special Education Needs is Dineke Bakker (31) geïnspireerd geraakt door het onderwerp talentontwikkeling. Op de school waar zij werkzaam is – Gearwurkingsskoalle De Waldiik in Boelenslaan – wordt daarom al enkele tijd gewerkt met zogenaamde talentportfolio’s. Hierin kan het kind zelf aangeven welke talenten het wil ontwikkelen, waarbij ouders en leerkrachten meekijken. Binnen ROOBOL wordt gekeken naar een werkwijze om dit voor alle 13 scholen mogelijk te maken.

Kinderen trekken intuïtief naar dingen die ze leuk vinden. En wat ze leuk vinden, daar willen ze ook beter in worden. Maar het is wel goed om ze te helpen te ontdekken waar ze die talenten voor kunnen inzetten. Hier ligt een belangrijke rol voor de samenwerking tussen leerkrachten, ouders en kinderen. Het is hierin zó belangrijk om te blijven kijken naar wat wél goed gaat.”

Het uiteindelijke doel van dit alles is dat ieder kind de mogelijkheid krijgt om het beste uit zichzelf te halen. De overtuiging is dat hiermee een mooie basis gelegd wordt voor het sociale klimaat in de regio Noordoost Fryslân.